Czy kryzys dotknął również rynek domen?

WWW

W ostatnim czasie wiele osób pytało mnie czy obecny kryzys na rynku finansowym, czy ogólnie w gospodarce, ma również wpływ na rynek domen i wycenę nazw internetowych? Odpowiedź może brzmieć tylko w jeden  sposób – oczywiście tak. Współczesny świat opiera się na połączeniach i interakcji elementów ze sobą. Kryzys na jednym rynku często przekłada się na problemy w innym – szczególnie jeśli mamy do czynienia z kryzysem na rynku finansowym czy ogólnym zwolnieniem gospodarki. Zmniejszające się budżety firm – w szczególności na reklamę czy na nowe projekty – mają wpływ na niższe przychody chociażby z parkingu (zarabianie na umieszczaniu reklam pod adresami internetowymi – domenami), co ma pośredni wpływ na zmniejszony popyt na zakup nowych domen (rejestracja dostępnych nazw) jak również akwizycję domen z rynku wtórnego. Podobnie zmniejszenie ilości lub całkowite zastopowanie nowych projektów internetowych powoduje, że kupowanych jest mniej domen a w rezultacie powoduje również obniżenie wyceny nazw internetowych na rynku wtórnym.

Kryzys na rynku domen w Polsce jest znacznie mniej zauważalny niż w innych częściach świata, szczególnie w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi. Wynika to z faktu, że sam kryzys finansowy czy gospodarczy w Polsce ma mniejszą siłę niż na Zachodzie. Dzięki umacniającemu się dolarowi przychody z parkingu nie zmalały w Polsce tak bardzo, jak miało to miejsce w USA, gdzie spadki sięgają kilkudziesięciu procent, niektórzy mówią nawet o dochodach niższych o ponad 50%. W Polsce realny spadek nie nastąpił wcale lub maksymalnie do 10-15% – zależnie od portfolio domen w portfelu. Widać np. ewidentny spadek ilości i wartości reklam  kredytów hipotecznych czy pożyczek – nie są już na „topie”, tak jak miało to miejsce jeszcze kilka miesięcy temu. W siłę natomiast rosną chociażby reklamy ubezpieczeń czy lokat bankowych.

Jak zwykle kryzys również tym razem może być zarówno zagrożeniem, jak i szansą – jeśli umiejętnie go wykorzystać. Na polskim i zagranicznym rynku domeny potaniały – w Polsce aż tak drastycznej obniżki nie widać (10-20% i to tylko w przypadku niektórych domen, bo np. domeny trzyliterowe .pl wyraźnie zdrożały – nawet o 80% w stosunku do tego samego okresu w zeszłym roku), ale na rynkach zagranicznych można zauważyć już całkiem konkretne „przeceny”. Świadczą o tym ostatnie sprzedaże, choćby internet.eu (sprzedana za $26,250) czy polska domena lekarze.pl (€14,000) – wielu uważa, że to bardzo okazyjne zakupy, które na pewno szybko się zwrócą.

Warto też przejrzeć dwa wydane ostatnio raporty dotyczące rynku domen –  raport Nominet (rejestr domen .co.uk) oraz raport VeriSign (rejestr domen .com i .net). W obu przeczytamy o rosnącym znaczeniu domen krajowych, tzw. ccTLD (Country Code Top Level Domain). Kryzys praktycznie ominął rynek domen krajowych (takich jak .de, .cn, .ru, .pl czy .es) i w nie warto moim zdaniem obecnie inwestować. Domena .com nadal będzie „królową” wszystkich domen z łączną liczbą rejestracji 78 milionów nazw, co daje 45% wszystkich domen na świecie. Jednak to domeny krajowe (ccTLD) będą w najbliższym czasie rosły dużo szybciej niż domeny .com. Już w tej chwili domen ccTLD jest 69 milionów, czyli 40% wszystkich zarejestrowanych na świecie nazw internetowych, co pozwala przewidywać, że już niedługo te właśnie domeny przejmą pałeczkę pierwszeństwa na światowym rynku domen.

3 Komentarze »

  1. Kruszek said

    Nic dodać nic ująć, b. dobry art. Przede wszystkim konkretny i treściwy, sama forma treści ok, suche fakty.

  2. Proxy said

    Świetny artykuł. Sam zauważyłem właśnie taką tendencje w mojej firmie, gdzie większość klientów decyduje się właśnie na domeny krajowe.

    Proxy

  3. misiek said

    Danielu, po tym jak wykupiles wszystkie domeny w tym kraju i odsprzedajesz je po 6000 pln, kryzys to normalka.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: