TOP 100 sprzedaży domen .pl w 2011 roku

Zobacz też raporty sprzedaży domen .PL za 20082009 i 2010 rok.

Zapraszam do zapoznania się z raportem dotyczącym najdrożej sprzedanych domen .pl w 2011 roku. Raport obejmuje tylko ujawnione transakcje.

Jak powstała lista 100 najdroższych domen

Na wstępie chcę bardzo mocno podkreślić, że prezentowana przeze mnie lista stu najdroższych domen .pl sprzedanych w 2011 roku nie zawiera wielu sprzedaży, które nie zostały ujawnione lub po prostu zostały przeze mnie przeoczone. O ile dane z serwisów aukcyjnych czy publicznych aukcji są sumiennie zebrane (na ile to było możliwe), to już wielu sprzedaży prywatnych na liście nie znajdziecie. Po pierwsze, o wielu takich przypadkach nie wiem, a w innych transakcjach dane o kwocie sprzedaży zostały utajnione. W przypadku Allegro.pl mogły nie zostać uwzględnione wszystkie aukcje domen ze względu na ograniczony dostęp do danych zakończonych aukcji.

Część sprzedaży prywatnych zawiera również przybliżone wartości transakcji (oznaczone *), ponieważ nie została wyrażona zgoda na podanie dokładnej kwoty lub nie posiadam dokładnych danych na temat transakcji. Przybliżenia są jednak na tyle dokładne, że pokazują skalę danej sprzedaży. Trzeba też pamiętać, że w przypadku sprzedaży prywatnych opierałem się na informacjach od sprzedających lub kupujących. Osoby, od których pozyskałem te dane, są osobami godnymi zaufania, dlatego wiarygodność tych danych oceniam bardzo wysoko – niemniej jednak nie można ich traktować jako w 100% zweryfikowanych.

W kwestii technicznej zestawienia – wartości sprzedaży zostały zaokrąglone do pełnych 100 PLN. Podane kwoty to kwoty brutto – z doliczonym już podatkiem VAT, jeśli takowy w transakcji występował. W przypadku sprzedaży denominowanych w obcych walutach – kwoty zostały przeliczone na polskie złote (PLN) po przybliżonym średnim kursie z miesiąca sprzedaży.

Najdroższa domena roku 2011

Według zebranych przeze mnie informacji, najdroższą domeną .pl sprzedaną w 2011 roku była nazwa play.pl – wartość domeny została oszacowana przeze mnie na kwotę  2 000 000 PLN. Skąd taka kwota? Próbowałem uzyskać informację zarówno od sprzedawcy jak i nabywcy, jednak zasłonięto się tajemnicą transakcji. W Sieci dało się słyszeć opinię, że domena mogła kosztować około 1 mln PLN. Moim zdaniem jest to jednak wartość znacznie zaniżona. Należy mieć na uwadze, że pod adresem play.pl funkcjonował dobrze prosperujący sklep z grami komputerowymi, a koszt przeniesienia na nowy adres (wartość wypracowanej już pod adresem marki, przyzwyczajenie klientów, znajomość adresu itd.) był znaczny. Dwa nieoficjalne źródła pochodzące od operatora telefonii komórkowej Play, który kupił domenę play.pl, informowały mnie o kwocie transakcji w przedziale od kilku do nawet kilkunastu milionów złotych. Przyjąłem wartość bezpieczną 2 miliony złotych, choć uważam, że faktyczna kwota transakcji była znacznie, znacznie wyższa.

Na drugim miejscu uplasowała się domena co.pl kupiona na serwis, który oferuje „alternatywną domenę internetową dla Polski”. Wartość transakcji podana przez nabywcę to 1 000 000 PLN. Domenę kupił rejestrator domen Aftermarket.pl, który uruchomił serwis pozwalający na rejestrację „domen”, a właściwie subdomen w nazwie co.pl. Od startu projektu minęło już ponad półtora roku. W tej chwili aktywnych jest ok. 1500 domen *.co.pl.

Trzecie miejsce to sprzedaż domeny saturn.pl za 600 tys. PLN. Domenę nabyła sieć sprzedaży elektroniki, agd i rtv – Saturn. Pod domeną został uruchomiony sklep internetowy tej firmy. Sprzedawcą nazwy saturn.pl była Kompania Węglowa S.A. O tej transakcji pisałem na początku 2012 roku.

Suma transakcji stu najcenniejszych domen .pl sprzedanych w 2011 roku wyniosła 4 990 200 PLN i była wyższa o ponad 2 miliony złotych niż w roku poprzednim.

TOP 100 najdrożej sprzedanych domen .PL w 2011

Lp Domena Cena Kanał sprzedaży
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
59.
60.
61.
62.
63.
64.
65.
66.
67.
68.
69.
70.
71.
72.
73.
74.
75.
76.
77.
78.
79.
80.
81.
82.
83.
84.
85.
86.
87.
88.
89.
90.
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
play.pl
co.pl
saturn.pl
lista.pl
programypartnerskie.pl
7.pl
next.pl
imieniny.pl
odpoczynek.pl
szkla.pl
windy.pl
oled.pl
speedway.pl
monitory.pl
libro.pl
topshop.pl
halloween.pl
haier.pl
crocs.pl
toner24.pl
programy-partnerskie.pl
uw.pl
hools.pl
ogloszeniadrobne.pl
sexblog.pl
prąd.pl (IDN)
zabawkidladzieci.pl
ekogroszek.pl
youporn.pl
linkisponsorowane.pl
pogrzeb.pl
planemerytalny.pl
niszczenie.pl
naturella.pl
polotv.pl
ams.pl
warszawa24.pl
najlepszahipoteka.pl
callcenter.pl
leasingi.pl
emails.pl
korepetycje.edu.pl
inneov.pl
ifx.pl
tlk.pl
wyslij.pl + wyślij.pl
icelandair.pl
części.pl (IDN)
ozdoby.pl
pocztapolska.pl
psi.pl
ustawy.pl
randki.org.pl
n-k.pl
taniadrukarnia.pl
cheaptickets.pl
gazetka.pl
ifoto.pl
salesforce.pl
bmh.pl
ll.pl
tankuj.pl
fog.pl
swoopo.pl
drinki.pl
mjm.pl
doradztwobiznesowe.pl
chmurka.pl
bido.pl
e-medycyna.pl
badaniamarketingowe.pl
kantor.com.pl
tshirt.pl + tshirts.pl
biopal.pl
interesy.pl
budujedom.pl
amore.pl
reklamamobilna.pl
bgr.pl
eksport.pl
iwu.pl
crawford.pl
sprzedamauto.pl
memy.pl
traktory.pl
myjniaparowa.pl
medycznych.pl
filesonic.pl
ciecie.pl
szafywnekowe.pl + IDN
nakarte.pl
parasolka.pl
grunt.pl
tvm.pl
odzyskajpodatek.pl
biszkopty.pl
windykatorzy
sekretzdrowia.pl
kweik.pl
tania-apteka.pl
2 000 000 PLN
1 000 000 PLN
600 000 PLN
98 000 PLN
65 400 PLN
61 500 PLN
60 000 PLN
50 000 PLN
48 000 PLN
35 000 PLN
30 000 PLN
30 000 PLN
30 000 PLN
25 000 PLN
24 600 PLN
24 600 PLN
21 000 PLN
20 700 PLN
20 500 PLN
18 500 PLN
16 700 PLN
16 700 PLN
16 000 PLN
15 000 PLN
15 000 PLN
14 800 PLN
14 800 PLN
14 500 PLN
13 700 PLN
13 500 PLN
13 000 PLN
13 000 PLN
12 900 PLN
12 500 PLN
12 300 PLN
12 000 PLN
12 000 PLN
11 600 PLN
11 200 PLN
11 100 PLN
10 800 PLN
10 500 PLN
10 300 PLN
10 000 PLN
10 000 PLN
10 000 PLN
10 000 PLN
10 000 PLN
10 000 PLN
10 000 PLN
10 000 PLN
9 700 PLN
9 700 PLN
9 100 PLN
9 000 PLN
8 800 PLN
8 800 PLN
8 800 PLN
8 700 PLN
8 600 PLN
8 200 PLN
8 000 PLN
8 000 PLN
7 900 PLN
7 500 PLN
7 400 PLN
7 400 PLN
7 000 PLN
7 000 PLN
7 000 PLN
7 000 PLN
7 000 PLN
6 700 PLN
6 700 PLN
6 600 PLN
6 500 PLN
6 500 PLN
6 500 PLN
6 500 PLN
6 500 PLN
6 100 PLN
6 000 PLN
6 000 PLN
6 000 PLN
6 000 PLN
6 000 PLN
5 800 PLN
5 800 PLN
5 600 PLN
5 600 PLN
5 500 PLN
5 500 PLN
5 500 PLN
5 500 PLN
5 500 PLN
5 500 PLN
5 200 PLN
5 200 PLN
5 100 PLN
5 000 PLN
Sprzedaż prywatna *
Aftermarket.pl *
Przetarg *
Aftermarket.pl
GieldaDomen.pl
brokerdomen.pl
Sprzedaż prywatna *
Sprzedaż prywatna *
Aftermarket.pl *
Sprzedaż prywatna *
Sprzedaż prywatna *
Sprzedaż prywatna
Sprzedaż prywatna
Sprzedaż prywatna *
Sprzedaż prywatna
Sprzedaż prywatna
Sedo
Sedo
premium.pl
Sedo
GieldaDomen.pl
Allegro.pl
Sedo
di.pl
Sprzedaż prywatna
Sprzedaż prywatna
Sprzedaż prywatna
Aftermarket.pl
Sedo
Sprzedaż prywatna
Aftermarket.pl
premium.pl
Sprzedaż prywatna
Sprzedaż prywatna
Sprzedaż prywatna
Allegro.pl
Aftermarket.pl
Sprzedaż prywatna
Allegro.pl
Sprzedaż prywatna
Sedo
brokerdomen.pl
Sprzedaż prywatna
AZ.pl
Aftermarket.pl
Allegro.pl
Sprzedaż prywatna
MeetDomainers
Aftermarket.pl
Sedo
Sprzedaż prywatna
Sedo
Sedo
Allegro.pl
Sprzedaż prywatna
Sedo
Sedo
Sprzedaż prywatna
Sprzedaż prywatna
Sprzedaż prywatna
Aftermarket.pl
Sedo
premium.pl
Sedo
MeetDomainers
premium.pl
Aftermarket.pl
Sprzedaż prywatna
Sprzedaż prywatna
Aftermarket.pl
Aftermarket.pl
premium.pl
Aftermarket.pl
Sprzedaż prywtna
Aftermarket.pl
Sprzedaż prywatna
Aftermarket.pl
Sprzedaż prywatna
Sprzedaż prywatna
MeetDomainers
Sprzedaż prywatna
Sprzedaż prywatna
Sprzedaż prywatna
Aftermarket.pl
Aftermarket.pl
Aftermarket.pl
Sedo
SnapNames.com
Sprzedaż prywatna
Allegro.pl
Sprzedaż prywatna
Sprzedaż prywatna
premium.pl
Aftermarket.pl
premium.pl
Aftermarket.pl
Allegro.pl
Aftermarket.pl
Aftermarket.pl
Sprzedaż prywatna

* wartość transakcji przybliżona

Gdzie sprzedano najwięcej domen

Kanał dystrybucji Wartość sprzedaży   % udział     Ilość  
Sprzedaż bezpośrednia
Aftermarket.pl
Sedo
GieldaDomen.pl
brokerdomen.pl
Allegro.pl
premium.pl
MeetDomainers
di.pl
az.pl
SnapNames.com
4 176 000 PLN
299 200 PLN
169 400 PLN
82 100 PLN
72 000 PLN
69 800 PLN
66 900 PLN
24 000 PLN
15 000 PLN
10 000 PLN
5 800 PLN
83,7%
6,0%
3,4%
1,6%
1,4%
1,4%
1,3%
0,5%
0,3%
0,2%
0,1%
40
22
14
2
2
7
7
3
1
1
1

Najlepszym kanałem sprzedaży okazała się sprzedaż bezpośrednia (prywatna), do której zaliczyłem również formę sprzedaży „przetarg”. W ten sposób aż 40 domen zmieniło właścicieli za łączną kwotę 4 mln 176 tys. PLN (83,7% wartości sumarycznej sprzedaży najdroższych 100 domen .pl). Następnie w serwisie Aftermarket.pl sprzedano 22 domeny za kwotę 299 tys. PLN. Trzecie miejsce zajęła giełda Sedo, gdzie miało miejsce 14 transakcji na łączną kwotę 169 tys. PLN.

Należy pamiętać, że wszystkie statystyki dotyczą jedynie stu najdrożej sprzedanych domen .pl w 2011 roku i nie pokazują całego obrazu rynku. Podane dane nie uwzględniają tysięcy innych transakcji, które nie zmieściły się w Top 100 lub nie zostały podane do publicznej wiadomości.

Zdecydowana większość domen w zestawieniu to tzw. domeny rodzajowe (np. lista.pl, imieniny.pl, odpoczynek.pl, szkla.pl, windy.pl, monitory.pl, prąd.pl, zabawkidladzieci.pl, pogrzeb.pl, niszczenie.pl, części.pl, ustawy.pl, gazetka.pl, drinki.pl, badaniamarketingowe.pl, kantor.com.pl, eksport.pl, traktory.pl itd.). Najpopularniejsze są nazwy jednowyrazowe, z rozszerzeniem .pl, zawierające słowa w języku polskim.

Podziękowania i uwagi

Dziękuję wszystkim, którzy pomogli mi skompletować informacje zawarte w powyższym zestawieniu. Zapraszam do nadsyłania informacji o sprzedażach i zakupach domen. Osoby, które posiadają informacje, które pozwolą uzupełnić ten raport – zapraszam do kontaktu. Jeśli dostrzeżesz błąd w moim zestawieniu – również proszę o informację. Wspólnym wysiłkiem możemy pomóc w zebraniu wiarygodnych danych na temat rynku wtórnego domen w Polsce.

Rozpowszechnianie powyższego raportu możliwe jest tylko z podaniem źródła w postaci aktywnego linka do bloga danieldryzek.pl lub bezpośrednio do raportu TOP 100 sprzedaży domen w 2011 roku. W przypadku wykorzystania w mediach innych niż internet – wystarczy podanie adresu bloga danieldryzek.pl.

Źródła danych: informacje i opracowania własne, di.plSedoMeetDomainersCenyDomen.plRafałPietrzyk.plGieldaDomen.plAllegro.plAZ.pl, premium.pl, Aftermarket.pl.

Daniel Dryzek

4 Komentarze »

  1. R240 said

    Czyżbyśmy próbowali sztucznie ratować wizerunek obecnego rynku danymi „muzealnymi” siegając do lat 2011 i niżej?Druga sprawa to nie rozumiem po co gdybać z tym play.pl i wrózyć z fusów.Albo jest jakiś sprawdzony i udokumentowany konkret,albo każdy może sobie stworzyć swoją historyjkę wygodną dla swojego punku widzenia i siedzenia.Cena tej domeny nie została upubliczniona wiec po co to gdybanie i mącenie ludziom w głowach?Proponuję mówić o faktach potwierdzonych i faktycznych,a nie życzeniowych i domniemań.

    • Po prostu nadrabiam zaległości :) Wkrótce opublikuję ostatni zaległy raport za 2012 rok. Co do play.pl, to podkreśliłem, że nie jest to potwierdzona transakcja, a podana cena jest tylko moim subiektywnym szacunkiem. Każdy musi sam ocenić za jaką kwotę domena mogła zostać sprzedana. Chętnie przeczytam Wasze typy odnośnie tej transakcji w komentarzach. A jak Pan ocenia wartość sprzedaży domeny play.pl?

      • R240 said

        Tak się składa,że ja nie należę do ludzi którzy lubią gdybać,czy domniemywać.Szczególnie na tak NIEOBLICZALNYM rynku jakim jest rynek domen.Rynek domen to nie piekarnia,gdzie chleb sprzedaje sie w jakichś okreslonych widełkach we wszystkich piekarniach po mniej wiecej zbliżonych cenach.To sa sytuacje totalnie indywidualne i ceny mogą być tak różne i indywidualne,że niejednokrotnie człowiek może strzelić przysłowiowego „karpia” i to zarówno in plus jak i in minus ceny danej domeny,czy to tej czy innej.Uważam,że domeny jako tako nie da się wycenić ( wyceni ją najlepiej natomiast sam rynek i na tym bym się skupiał raczej),ponieważ tu działa zasada zarówno sugestii ,prestiżu jak i nierzadko kaprysu przyszłego użytkownika.Jak ktoś ma kasę i zależy mu na swoim lepszym wizerunku (czyli po czesci domenie) koniecznie takiej,a takiej to jest w stanie wyłozyć za nią znacznie wiecej,a jak ktoś nie jest przekonany i co gorsza nie ma kasy to po prosu choćbysmy się nie wiem jak gimnastykowali i zachwalali dany produkt domenowy to nic go nie przekona.Klient musi być przekonany i świadomy znaczenia domen, jeżeli nie jest to raczej nic go nie przekona.Trzeba w takich sytuacjach czekać i liczyć na to,że ewentualnie życie go przekona.Podsumowując nie bawię sie we wróżkę i proponuję również pozostałym nie bawić się we wrózki w wycenach domen bo to moim zdaniem jest zaklinanie rzeczywistości i łudzenie siebie i innych ( zarówno in plus jak i in minus).Pzdr.

  2. Dzięki za zestawienie. Mimo że późno, ale dzięki temu można się przypatrzeć sprzedażom z odpowiedniej perspektywy. A wnioski są ciekawe – mimo że to TOP100, czyli teoretycznie powinno być dużo transakcji do KK, to obecnie komercyjnie wykorzystanych jest pobieżnie patrząc mniej niż połowa domen.

    Co zauważyłem – leasingi.pl kupione za 11 100zł, obecnie pod domeną wystawiona oferta kup teraz za 12 000zł.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.