Zobacz też raporty sprzedaży domen .PL za 2008, 2009 i 2010 rok.
Zapraszam do zapoznania się z raportem dotyczącym najdrożej sprzedanych domen .pl w 2011 roku. Raport obejmuje tylko ujawnione transakcje.
Jak powstała lista 100 najdroższych domen
Na wstępie chcę bardzo mocno podkreślić, że prezentowana przeze mnie lista stu najdroższych domen .pl sprzedanych w 2011 roku nie zawiera wielu sprzedaży, które nie zostały ujawnione lub po prostu zostały przeze mnie przeoczone. O ile dane z serwisów aukcyjnych czy publicznych aukcji są sumiennie zebrane (na ile to było możliwe), to już wielu sprzedaży prywatnych na liście nie znajdziecie. Po pierwsze, o wielu takich przypadkach nie wiem, a w innych transakcjach dane o kwocie sprzedaży zostały utajnione. W przypadku Allegro.pl mogły nie zostać uwzględnione wszystkie aukcje domen ze względu na ograniczony dostęp do danych zakończonych aukcji.
Część sprzedaży prywatnych zawiera również przybliżone wartości transakcji (oznaczone *), ponieważ nie została wyrażona zgoda na podanie dokładnej kwoty lub nie posiadam dokładnych danych na temat transakcji. Przybliżenia są jednak na tyle dokładne, że pokazują skalę danej sprzedaży. Trzeba też pamiętać, że w przypadku sprzedaży prywatnych opierałem się na informacjach od sprzedających lub kupujących. Osoby, od których pozyskałem te dane, są osobami godnymi zaufania, dlatego wiarygodność tych danych oceniam bardzo wysoko – niemniej jednak nie można ich traktować jako w 100% zweryfikowanych.
W kwestii technicznej zestawienia – wartości sprzedaży zostały zaokrąglone do pełnych 100 PLN. Podane kwoty to kwoty brutto – z doliczonym już podatkiem VAT, jeśli takowy w transakcji występował. W przypadku sprzedaży denominowanych w obcych walutach – kwoty zostały przeliczone na polskie złote (PLN) po przybliżonym średnim kursie z miesiąca sprzedaży.
Najdroższa domena roku 2011
Według zebranych przeze mnie informacji, najdroższą domeną .pl sprzedaną w 2011 roku była nazwa play.pl – wartość domeny została oszacowana przeze mnie na kwotę 2 000 000 PLN. Skąd taka kwota? Próbowałem uzyskać informację zarówno od sprzedawcy jak i nabywcy, jednak zasłonięto się tajemnicą transakcji. W Sieci dało się słyszeć opinię, że domena mogła kosztować około 1 mln PLN. Moim zdaniem jest to jednak wartość znacznie zaniżona. Należy mieć na uwadze, że pod adresem play.pl funkcjonował dobrze prosperujący sklep z grami komputerowymi, a koszt przeniesienia na nowy adres (wartość wypracowanej już pod adresem marki, przyzwyczajenie klientów, znajomość adresu itd.) był znaczny. Dwa nieoficjalne źródła pochodzące od operatora telefonii komórkowej Play, który kupił domenę play.pl, informowały mnie o kwocie transakcji w przedziale od kilku do nawet kilkunastu milionów złotych. Przyjąłem wartość bezpieczną 2 miliony złotych, choć uważam, że faktyczna kwota transakcji była znacznie, znacznie wyższa.
Na drugim miejscu uplasowała się domena co.pl kupiona na serwis, który oferuje „alternatywną domenę internetową dla Polski”. Wartość transakcji podana przez nabywcę to 1 000 000 PLN. Domenę kupił rejestrator domen Aftermarket.pl, który uruchomił serwis pozwalający na rejestrację „domen”, a właściwie subdomen w nazwie co.pl. Od startu projektu minęło już ponad półtora roku. W tej chwili aktywnych jest ok. 1500 domen *.co.pl.
Trzecie miejsce to sprzedaż domeny saturn.pl za 600 tys. PLN. Domenę nabyła sieć sprzedaży elektroniki, agd i rtv – Saturn. Pod domeną został uruchomiony sklep internetowy tej firmy. Sprzedawcą nazwy saturn.pl była Kompania Węglowa S.A. O tej transakcji pisałem na początku 2012 roku.
Suma transakcji stu najcenniejszych domen .pl sprzedanych w 2011 roku wyniosła 4 990 200 PLN i była wyższa o ponad 2 miliony złotych niż w roku poprzednim.
TOP 100 najdrożej sprzedanych domen .PL w 2011
Lp | Domena | Cena | Kanał sprzedaży |
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 32. 33. 34. 35. 36. 37. 38. 39. 40. 41. 42. 43. 44. 45. 46. 47. 48. 49. 50. 51. 52. 53. 54. 55. 56. 57. 58. 59. 60. 61. 62. 63. 64. 65. 66. 67. 68. 69. 70. 71. 72. 73. 74. 75. 76. 77. 78. 79. 80. 81. 82. 83. 84. 85. 86. 87. 88. 89. 90. 91. 92. 93. 94. 95. 96. 97. 98. 99. 100. |
play.pl co.pl saturn.pl lista.pl programypartnerskie.pl 7.pl next.pl imieniny.pl odpoczynek.pl szkla.pl windy.pl oled.pl speedway.pl monitory.pl libro.pl topshop.pl halloween.pl haier.pl crocs.pl toner24.pl programy-partnerskie.pl uw.pl hools.pl ogloszeniadrobne.pl sexblog.pl prąd.pl (IDN) zabawkidladzieci.pl ekogroszek.pl youporn.pl linkisponsorowane.pl pogrzeb.pl planemerytalny.pl niszczenie.pl naturella.pl polotv.pl ams.pl warszawa24.pl najlepszahipoteka.pl callcenter.pl leasingi.pl emails.pl korepetycje.edu.pl inneov.pl ifx.pl tlk.pl wyslij.pl + wyślij.pl icelandair.pl części.pl (IDN) ozdoby.pl pocztapolska.pl psi.pl ustawy.pl randki.org.pl n-k.pl taniadrukarnia.pl cheaptickets.pl gazetka.pl ifoto.pl salesforce.pl bmh.pl ll.pl tankuj.pl fog.pl swoopo.pl drinki.pl mjm.pl doradztwobiznesowe.pl chmurka.pl bido.pl e-medycyna.pl badaniamarketingowe.pl kantor.com.pl tshirt.pl + tshirts.pl biopal.pl interesy.pl budujedom.pl amore.pl reklamamobilna.pl bgr.pl eksport.pl iwu.pl crawford.pl sprzedamauto.pl memy.pl traktory.pl myjniaparowa.pl medycznych.pl filesonic.pl ciecie.pl szafywnekowe.pl + IDN nakarte.pl parasolka.pl grunt.pl tvm.pl odzyskajpodatek.pl biszkopty.pl windykatorzy sekretzdrowia.pl kweik.pl tania-apteka.pl |
2 000 000 PLN 1 000 000 PLN 600 000 PLN 98 000 PLN 65 400 PLN 61 500 PLN 60 000 PLN 50 000 PLN 48 000 PLN 35 000 PLN 30 000 PLN 30 000 PLN 30 000 PLN 25 000 PLN 24 600 PLN 24 600 PLN 21 000 PLN 20 700 PLN 20 500 PLN 18 500 PLN 16 700 PLN 16 700 PLN 16 000 PLN 15 000 PLN 15 000 PLN 14 800 PLN 14 800 PLN 14 500 PLN 13 700 PLN 13 500 PLN 13 000 PLN 13 000 PLN 12 900 PLN 12 500 PLN 12 300 PLN 12 000 PLN 12 000 PLN 11 600 PLN 11 200 PLN 11 100 PLN 10 800 PLN 10 500 PLN 10 300 PLN 10 000 PLN 10 000 PLN 10 000 PLN 10 000 PLN 10 000 PLN 10 000 PLN 10 000 PLN 10 000 PLN 9 700 PLN 9 700 PLN 9 100 PLN 9 000 PLN 8 800 PLN 8 800 PLN 8 800 PLN 8 700 PLN 8 600 PLN 8 200 PLN 8 000 PLN 8 000 PLN 7 900 PLN 7 500 PLN 7 400 PLN 7 400 PLN 7 000 PLN 7 000 PLN 7 000 PLN 7 000 PLN 7 000 PLN 6 700 PLN 6 700 PLN 6 600 PLN 6 500 PLN 6 500 PLN 6 500 PLN 6 500 PLN 6 500 PLN 6 100 PLN 6 000 PLN 6 000 PLN 6 000 PLN 6 000 PLN 6 000 PLN 5 800 PLN 5 800 PLN 5 600 PLN 5 600 PLN 5 500 PLN 5 500 PLN 5 500 PLN 5 500 PLN 5 500 PLN 5 500 PLN 5 200 PLN 5 200 PLN 5 100 PLN 5 000 PLN |
Sprzedaż prywatna * Aftermarket.pl * Przetarg * Aftermarket.pl GieldaDomen.pl brokerdomen.pl Sprzedaż prywatna * Sprzedaż prywatna * Aftermarket.pl * Sprzedaż prywatna * Sprzedaż prywatna * Sprzedaż prywatna Sprzedaż prywatna Sprzedaż prywatna * Sprzedaż prywatna Sprzedaż prywatna Sedo Sedo premium.pl Sedo GieldaDomen.pl Allegro.pl Sedo di.pl Sprzedaż prywatna Sprzedaż prywatna Sprzedaż prywatna Aftermarket.pl Sedo Sprzedaż prywatna Aftermarket.pl premium.pl Sprzedaż prywatna Sprzedaż prywatna Sprzedaż prywatna Allegro.pl Aftermarket.pl Sprzedaż prywatna Allegro.pl Sprzedaż prywatna Sedo brokerdomen.pl Sprzedaż prywatna AZ.pl Aftermarket.pl Allegro.pl Sprzedaż prywatna MeetDomainers Aftermarket.pl Sedo Sprzedaż prywatna Sedo Sedo Allegro.pl Sprzedaż prywatna Sedo Sedo Sprzedaż prywatna Sprzedaż prywatna Sprzedaż prywatna Aftermarket.pl Sedo premium.pl Sedo MeetDomainers premium.pl Aftermarket.pl Sprzedaż prywatna Sprzedaż prywatna Aftermarket.pl Aftermarket.pl premium.pl Aftermarket.pl Sprzedaż prywtna Aftermarket.pl Sprzedaż prywatna Aftermarket.pl Sprzedaż prywatna Sprzedaż prywatna MeetDomainers Sprzedaż prywatna Sprzedaż prywatna Sprzedaż prywatna Aftermarket.pl Aftermarket.pl Aftermarket.pl Sedo SnapNames.com Sprzedaż prywatna Allegro.pl Sprzedaż prywatna Sprzedaż prywatna premium.pl Aftermarket.pl premium.pl Aftermarket.pl Allegro.pl Aftermarket.pl Aftermarket.pl Sprzedaż prywatna |
* wartość transakcji przybliżona
Gdzie sprzedano najwięcej domen
Kanał dystrybucji | Wartość sprzedaży | % udział | Ilość | |
Sprzedaż bezpośrednia Aftermarket.pl Sedo GieldaDomen.pl brokerdomen.pl Allegro.pl premium.pl MeetDomainers di.pl az.pl SnapNames.com |
4 176 000 PLN 299 200 PLN 169 400 PLN 82 100 PLN 72 000 PLN 69 800 PLN 66 900 PLN 24 000 PLN 15 000 PLN 10 000 PLN 5 800 PLN |
83,7% 6,0% 3,4% 1,6% 1,4% 1,4% 1,3% 0,5% 0,3% 0,2% 0,1% |
40 22 14 2 2 7 7 3 1 1 1 |
Najlepszym kanałem sprzedaży okazała się sprzedaż bezpośrednia (prywatna), do której zaliczyłem również formę sprzedaży „przetarg”. W ten sposób aż 40 domen zmieniło właścicieli za łączną kwotę 4 mln 176 tys. PLN (83,7% wartości sumarycznej sprzedaży najdroższych 100 domen .pl). Następnie w serwisie Aftermarket.pl sprzedano 22 domeny za kwotę 299 tys. PLN. Trzecie miejsce zajęła giełda Sedo, gdzie miało miejsce 14 transakcji na łączną kwotę 169 tys. PLN.
Należy pamiętać, że wszystkie statystyki dotyczą jedynie stu najdrożej sprzedanych domen .pl w 2011 roku i nie pokazują całego obrazu rynku. Podane dane nie uwzględniają tysięcy innych transakcji, które nie zmieściły się w Top 100 lub nie zostały podane do publicznej wiadomości.
Zdecydowana większość domen w zestawieniu to tzw. domeny rodzajowe (np. lista.pl, imieniny.pl, odpoczynek.pl, szkla.pl, windy.pl, monitory.pl, prąd.pl, zabawkidladzieci.pl, pogrzeb.pl, niszczenie.pl, części.pl, ustawy.pl, gazetka.pl, drinki.pl, badaniamarketingowe.pl, kantor.com.pl, eksport.pl, traktory.pl itd.). Najpopularniejsze są nazwy jednowyrazowe, z rozszerzeniem .pl, zawierające słowa w języku polskim.
Podziękowania i uwagi
Dziękuję wszystkim, którzy pomogli mi skompletować informacje zawarte w powyższym zestawieniu. Zapraszam do nadsyłania informacji o sprzedażach i zakupach domen. Osoby, które posiadają informacje, które pozwolą uzupełnić ten raport – zapraszam do kontaktu. Jeśli dostrzeżesz błąd w moim zestawieniu – również proszę o informację. Wspólnym wysiłkiem możemy pomóc w zebraniu wiarygodnych danych na temat rynku wtórnego domen w Polsce.
Rozpowszechnianie powyższego raportu możliwe jest tylko z podaniem źródła w postaci aktywnego linka do bloga danieldryzek.pl lub bezpośrednio do raportu TOP 100 sprzedaży domen w 2011 roku. W przypadku wykorzystania w mediach innych niż internet – wystarczy podanie adresu bloga danieldryzek.pl.
Źródła danych: informacje i opracowania własne, di.pl, Sedo, MeetDomainers, CenyDomen.pl, RafałPietrzyk.pl, GieldaDomen.pl, Allegro.pl, AZ.pl, premium.pl, Aftermarket.pl.
R240 said
Czyżbyśmy próbowali sztucznie ratować wizerunek obecnego rynku danymi „muzealnymi” siegając do lat 2011 i niżej?Druga sprawa to nie rozumiem po co gdybać z tym play.pl i wrózyć z fusów.Albo jest jakiś sprawdzony i udokumentowany konkret,albo każdy może sobie stworzyć swoją historyjkę wygodną dla swojego punku widzenia i siedzenia.Cena tej domeny nie została upubliczniona wiec po co to gdybanie i mącenie ludziom w głowach?Proponuję mówić o faktach potwierdzonych i faktycznych,a nie życzeniowych i domniemań.
Daniel Dryzek said
Po prostu nadrabiam zaległości :) Wkrótce opublikuję ostatni zaległy raport za 2012 rok. Co do play.pl, to podkreśliłem, że nie jest to potwierdzona transakcja, a podana cena jest tylko moim subiektywnym szacunkiem. Każdy musi sam ocenić za jaką kwotę domena mogła zostać sprzedana. Chętnie przeczytam Wasze typy odnośnie tej transakcji w komentarzach. A jak Pan ocenia wartość sprzedaży domeny play.pl?
R240 said
Tak się składa,że ja nie należę do ludzi którzy lubią gdybać,czy domniemywać.Szczególnie na tak NIEOBLICZALNYM rynku jakim jest rynek domen.Rynek domen to nie piekarnia,gdzie chleb sprzedaje sie w jakichś okreslonych widełkach we wszystkich piekarniach po mniej wiecej zbliżonych cenach.To sa sytuacje totalnie indywidualne i ceny mogą być tak różne i indywidualne,że niejednokrotnie człowiek może strzelić przysłowiowego „karpia” i to zarówno in plus jak i in minus ceny danej domeny,czy to tej czy innej.Uważam,że domeny jako tako nie da się wycenić ( wyceni ją najlepiej natomiast sam rynek i na tym bym się skupiał raczej),ponieważ tu działa zasada zarówno sugestii ,prestiżu jak i nierzadko kaprysu przyszłego użytkownika.Jak ktoś ma kasę i zależy mu na swoim lepszym wizerunku (czyli po czesci domenie) koniecznie takiej,a takiej to jest w stanie wyłozyć za nią znacznie wiecej,a jak ktoś nie jest przekonany i co gorsza nie ma kasy to po prosu choćbysmy się nie wiem jak gimnastykowali i zachwalali dany produkt domenowy to nic go nie przekona.Klient musi być przekonany i świadomy znaczenia domen, jeżeli nie jest to raczej nic go nie przekona.Trzeba w takich sytuacjach czekać i liczyć na to,że ewentualnie życie go przekona.Podsumowując nie bawię sie we wróżkę i proponuję również pozostałym nie bawić się we wrózki w wycenach domen bo to moim zdaniem jest zaklinanie rzeczywistości i łudzenie siebie i innych ( zarówno in plus jak i in minus).Pzdr.
Lech Malinowski said
Dzięki za zestawienie. Mimo że późno, ale dzięki temu można się przypatrzeć sprzedażom z odpowiedniej perspektywy. A wnioski są ciekawe – mimo że to TOP100, czyli teoretycznie powinno być dużo transakcji do KK, to obecnie komercyjnie wykorzystanych jest pobieżnie patrząc mniej niż połowa domen.
Co zauważyłem – leasingi.pl kupione za 11 100zł, obecnie pod domeną wystawiona oferta kup teraz za 12 000zł.