Co 90 sekund rejestrowana jest nowa domena .pl

Miesiąc temu przyglądałem się sytuacji na polskim rynku domen. Mieliśmy wtedy dokładnie 2 448 763 domen z rozszerzeniem .pl (wliczając .pl, .com.pl, .net.pl, .waw.pl itd.). 28 maja 2020 liczba ta wyniosła 2 454 079. Przybyło 5 316 adresów.

Rynek w Polsce a rynek w Holandii

Jak pokazuje raport polskiego rejestru domen NASK za pierwszy kwartał 2020 roku codziennie rejestrowanych było przeciętnie 2155 nowych domen .pl, czyli przeciętnie co 90 sekund ktoś rejestruje nową nazwę z końcówką .pl.

Raport pokazuje również, że rynek domen .pl charakteryzuje się niskim odsetkiem odnowień, który na koniec marca 2020 roku wyniósł 65,07%. Oznacza to, że przeciętnie tylko 2 na 3 domeny są co roku odnawiane na kolejny okres.

Dla porównania w Holandii zarejestrowanych jest blisko 6 mln domen .nl, a wskaźnik odnowień wynosi ponad 85%. Dla zainteresowanych polecam zapoznanie się z raportem rejestru SIDN za 2019 rok na temat holenderskiej domeny narodowej. Warto w tym miejscu dodać, że koszt utrzymania domeny .nl dla rejestratora to około 15 PLN. W przypadku domeny .pl jest to 40 PLN (ceny netto).

Rozwój rejestru w latach 2001 – 2019

Co się zmieniło przez te lata? Liczba polskich domen wzrosła ze 135 tysięcy do 2,5 mln. Pod koniec 2017 roku rejestr miał blisko 2,7 mln zarejestrowanych nazw. Pod koniec 2019 wróciliśmy do poziomu z 2014 roku.

Wszystko wskazuje na to, że przez pewien okres liczba aktywnych domen .pl będzie oscylowała własnie wokół liczby 2,5 miliona.

Nowe rejestracje domen .pl w latach 2009 – 2019

W ostatnim dziesięcioleciu liczba nowych rejestracji oscylowała w granicach między 800 tys. a 1,1 mln rocznie, co przekłada się na 2200 do 3000 nowych nazw .pl dziennie.

Sytuację ratuje fakt, że cena rejestracji domen .pl to 1/4 ceny odnowienia. Dzięki temu domenę .pl można obecnie zarejestrować za ok. 10 PLN netto na 1 rok.

W latach ubiegłych najwięksi rejestratorzy prześcigali się w promocjach „domena za złotówkę”, co miało wpływ na roczne rejestracje powyżej 1 mln. Obecnie rejestratorzy w większości ograniczyli sprzedaż nowych domen poniżej kosztów, co odzwierciedlają statystyki rejestracji w 2019 roku – najgorszy wynik od 10 lat.

Ponad milion abonentów domen .pl

Liczba abonentów (potocznie nazywanych właścicielami domen) utrzymuje się na stabilnym poziomie od wielu lat. Co prawda w 2019 ich liczba nieco zmalała, jednak od 2015 roku mamy ich ponad milion.

Abonenci instytucjonalni (firmy i inne organizacje) stanowią 65% ogółu, natomiast osoby indywidualne to blisko 35% wszystkich abonentów polskich domen.

Domeny .pl z polskimi znakami się nie przyjęły

Muszę przyznać, że sam byłem jednym z orędowników domen .pl IDN (Internationalized Domain Name). Statystyki pokazują, że domeny te nie przyjęły się w Polsce. W 2012 było ich 66 tysięcy, co stanowiło 2,75% wszystkich zarejestrowanych nazw .pl. Pod koniec 2019 roku „IDNów” było już tylko 32 tysiące, czyli 1,27% ogółu domen .pl.

Nie pomaga nawet fakt, że odnowienie domen IDN .pl kosztuje tyle samo co rejestracja, czyli 10 PLN netto (ceny rejestru dla rejestratorów). Z każdym rokiem domen tych ubywa. Ciekaw jestem czy zobaczymy w przyszłości przełamanie i ponowny wzrost ich popularności.

Podsumowanie

Rynek domen w Polsce od kilku już lat intensywnie się konsoliduje. Po przejęciu az.pl i premium.pl przez home.pl, ta ostatnia została wykupiona przez inwestora zagranicznego. Następnie polska spółka H88 skupiła z rynku wielu mniejszych i średnich rejestratorów, dzięki czemu wskoczyła do czołówki.

Obecnie sześć firm posiada łącznie około 80% rynku domen w Polsce. Są to: nazwa.pl, home.pl, OVHcloud, Aftermarket.pl, H88 (cyberfolks.pl) oraz Consulting Service Sp. z o.o.

Poza czołówką można wymienić między innymi takie serwisy jak: az.pl, premium.pl, domena.pl, dinfo.pl, domainmaker.pl, domeny.tv, seohost.pl, zenbox.pl, dhosting.pl, LH.pl czy webd.pl. W sumie wszystkie te firmy obsługują około 20% rynku.

Czy w przyszłości czekają nas kolejne przejęcia, a może rynkiem zainteresuje się jakiś zagraniczny gracz? Największy rejestrator na świecie GoDaddy.com mimo obecności w Polsce nie zaskarbił sobie sympatii klientów. Na taką sytuację wpływać może brak dostosowania oferty do polskich realiów. GoDaddy np. obsługę dla klienta polskiego prowadzi jedynie w języku angielskim. Podobnie było w przypadku giganta z Niemiec 1und1. Promocje i marketing nie pomogły w przyciągnięciu klientów. Dopiero zakup home.pl rozwiązał ten problem. A marka 1und1 wycofała się z Polski.

Źródło: raporty NASK

Autor: Daniel Dryzek

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.