Raport kwartalny NASK za Q3 2013

NASK opublikował raport dotyczący rynku .pl za trzeci kwartał 2013 roku. Poniżej najważniejsze informacje.

Stan na koniec września 2013 roku lub zmiana w III kw. 2013 r.:

– liczba domen .pl wyniosła 2 456 292

– przyrost nazw .pl w stosunku do II kw. 2013 roku: 11 178 domen

– 71,02% to domeny .pl, 21,48% to domeny funkcjonalne, np. com.pl

– 64,14% posiadaczy domen to przedsiębiorcy, 35,84% to osoby fizyczne

– liczba nowych rejestracji: 237 688

– liczba transferów domen między rejestratorami: 48 623

– dla wszystkich domen wskaźnik odnowień pozostaje na niskim poziomie 59,68%

– 5 największych rejestratorów utrzymuje 66,56% wszystkich domen .pl

Najwięksi rejestratorzy: (procentowy udział w utrzymywanych domenach .pl)

1. home.pl (21,93%)
2. nazwa.pl (17,16%)
3. rejestracjadomen.pl + hrd.pl (9,56%)
4. Aftermarket.pl (9,30%)
5. az.pl (8,61%)
6. premium.pl (3,94%)

W trzecim kwartale tego roku znów doszło do przetasowań na podium. Aftermarket.pl (Michau Enterprises Ltd.) wyprzedził az.pl i wskoczył na czwartą pozycję. To już drugi kwartał z rzędu, kiedy az.pl spada w rankingu największych rejestratorów. home.pl umocnił się na pozycji lidera. premium.pl natomiast po serii wzrostów zanotował znaczny spadek w porównaniu z poprzednim kwartałem.

Źródło: raport NASK

Autor: Daniel Dryzek

2 Komentarze »

  1. CharlieK said

    NASK widzę, aby ukryć kompromitujące ich dane dotyczące odnowień, aktualnie już ich nie podaje w pełnym zakresie. Z kwartału na kwartał jednakże dane te są podobne, więc warto je zacytować za raportem NASK z Q1 ‚2013:

    „Nazwy zarejestrowane w 2012 roku zostały odnowione w 33,10%, zarejestrowane w 2011 roku w 73,45%, zarejestrowane w 2010 roku w
    79,71%, zaś zarejestrowane przed 2010 rokiem w 90,23%.”

    Powtórzmy: świeże domeny są odnawiane tylko 1 na 3 !!!

    Ciekawe, co musi się stać, co musi się zmienić, aby chłopcy z NASK wreszcie zaczęli logicznie, a przede wszystkim EKONOMICZNIE rozumować: obniżka ceny o 15 PLN za odnowienie .PL i ratio odnowień wzrośnie do poziomu 85-90% globalnie, a nowych do poziomu pewnie z 70%. I po niższej cenie, ale odnawialiby dużo więcej domen, czyli znacznie większe zyski jako efekt mieliby. Zadowoleni klienci polscy – to byłby już tylko efekt wtórny.

    ALE NIESTETY… ECH TEN STARY, SKOSTNIAŁY NASK :-(

  2. Padlina said

    Tylko zdecydowana obniżka cen domen do poziomu 10-15 zł za odnowienie jest w stanie coś pozytywnego zmienić na rynku pierwotnym.Jeżeli nask nie obniży cen domen ( i to najlepiej od zaraz ) to nic sie nie zmieni na lepsze.Rynek domen po prostu w najlepszym wypadku nie ruszy i zacznie sie zwijać.Ludzie nie beda opłacac domen śmieciowych za te pieniadze co teraz bo to sie po prostu nie opłaci / to wiecej niz pewne!
    Tym bardziej ze coraz wiecej alternatyw na rynku domen sie pojawia i bedzie się coraz odważniej i szerzej pojawiało na rynku globalnym.Ludzie zaczną coraz bardziej mysleć i dostrzegać ze zamiast kupować polskie śmieciowe dziwadło słowne to lepiej kupic klarowne hasło co prawda w innym rozszerzeniu,ale podstawą bedzie przy tym najmocniejsze badz jedno z mocniejszych podstaw słownych.Nask został w ostatnich latach i przez dotychczasowy rynek tak rozpuszczony przez dotychczasowych domainerów ze wydaje im sie ze mogą z ludzmi zrobić dosłownie wszystko bo przecież CIEMNY LUD I TAK KUPI !!! Otóż nie moi drodzy te czasy już mijają (o ile już nie minęły !!!) gdzie kazdy smiec znajdzie swego amatora.Moim zdaniem rynek pierwotny polskich domen stanął na krawędzi i tylko od „rozsadku” nasku( prawda ze brzmi abstrakcyjnie to hasło w odniesieniu do tej instytucji) czy bedzie sie ludziom opłacało przedłuzac domeny,czy spadnie na przysłowiowy „ryj” z wielkim grzmotem.
    Uważam,że obnizka cen odnowień jest nieunikniona i doprawdy nie wiem na co oni jeszcze czekają i na co liczą !!? Tylko cena na poziomie ok 15 zł jest w stanie ruszyc rynek do przodu inaczej rynek bedzie dogorywała.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.